Pages

Sunday 30 September 2012

Jatuh Sakit!

Ujian Ramadan. Satu peristiwa yang takkan dilupakan semasa menjalani proses diet ini adalah apabila saya jatuh sakit hingga tak boleh bangun. (boleh bangun tapi sakit sangat). Memang sepanjang hari terbaring sahaja lah.

Peristiwa ini berlaku apabila masuk minggu kedua saya mengamalkan diet karbohidrat bersama Alpha Lipid SDII. Ianya juga kebetulan sama dengan 1 Ramadan 1433 yang lalu. Satu pengalaman yang memang sangat memberi pengajaran.

Semasa saya berhadapan dengan penyakit itu, saya berfikir apa sebenarnya yang sedang berlaku?
1. Adakah kerana aku berdiet?
2. Adakah kerana aku minum Alpha Lipid SD2
3. Adakah kerana ujian memasuki bulan Ramadan
4. Adakah kerana memang time nak kena sakit.

Sebelum saya kena sakit itu, isteri saya terlebih dahulu demam. Jadi, saya membuat kesimpulan bahawa sakit yang saya alami ini adalah kerana jangkitan darinya. Saya MC selama 3 hari kalau tak silap saya ketika itu.

Saya tidak menyalahkan diet dan minum alpha lipid. Tidak ada sebab untuk saya menyalahkan amalan diet dan produk ini.

Selepas beberapa ketika, saya berfikir berkemungkinan badan saya agak terkejut dengan perubahan rutin pemakanan saya. Ini boleh jadi juga. Sekian lama makan nasi dengan pelbagai juadah, tiba-tiba mahu berdiet, ada kemungkinan jatuh sakit adalah kerana itu.

Saya tidak mengalah, saya tetap teruskan amalan diet walaupun ketika itu jatuh sakit. Apabila penyakit sudah beransur sihat, rutin kehidupan kembali seperti biasa. Saya tetap berdiet ketika sakit dan selepas itu. Saya juga terus minum Alpha Lipid SD2 mengikut jadual.

Jadi, kepada sesiapa yang turut mengalami situasi yang sama seperti saya, boleh jadi ianya satu kesan sampingan akibat perubahan cara kehidupan dan pemakanan kita. Jangan mengalah dengan berhenti diet dan berhenti minum Alpha Lipid SdII. Teruskan saja!

No comments:

Post a Comment