Pages

Tuesday 28 August 2012

Bermulalah Diet

Bersama sahabat saya Saiful. Gambar sekadar hiasan.
Mengapa saya mesti turunkan berat badan? Ok je sebelum ni kan? Bukannya gemuk sangat pun.

Orang yang terlebih berat badan akan berasa beratnya ok selagi mana dia tak sedar diri, tak sayang kat diri sendiri, tak sayang pada ahli keluarga, rasa tak bersalah dengan berat badan yang sentiasa bertambah setiap masa.

Dalam keadaan sudah ada bibit-bibit penyakit yang menghampiri. Dengan bentuk tubuh yang semakin memboyot dan sering diperli orang, perkara itu seharusnya menjadikan seseorang yang terlebih berat badan berasa bersalah kerana memiliki tubuh badan yang begitu.

Sudah lama saya berazam mahu menguruskan badan. Tetapi hanya sekadar azam. Tiada tindakan. Ramai sebenarnya orang yang pendirian seperti saya. 'saya azam mahu mula turun berat badan esok, lusa, bulan depan'. Tetapi entah bila mahu tertunai azam yang sering dibuat.

Alhamdulillah azam yang sekian lama bertangguh itu dijelmakan dengan bersungguh-sungguh sekitar awal bulan Julai yang lalu. 'aku mesti turunkan berat badan!'. Sebab apa? Sebab saya harus hidup dengan sihat dan meminimakan risiko penyakit yang bila-bila masa boleh bertandang. Bacaan darah saya kerap tinggi. Sentiasa di bacaan 'atas pagar'. Ini sesuatu yang juga menjadi sebab untuk saya melakukan sesuatu tindakan.

Jujur, saya mula sedar untuk turunkan berat badan bila terpandang promosi produk Alpha Lipid SDII. Melihat testimoni pengguna, bertanya kenalan-kenalan, juga doktor-doktor, akhirnya saya mengambil keputusan untuk membeli Alpha Lipid SDII. Namun apabila mengetahui syarat pengambilan produk ini harus disertakan dengan diet, saya agar berasa sedikit lemah. 'Bagaimana mahu berhadapan dengan kehidupan tanpa nasi?'. Lama yang berfikir perkara ini.

Atas dasar semangat dan penetapan di minda untuk kurus, dan kebetulan waktu itu Alpha Lipid SDII seolah-olah tampil menunjukkan dirinya, saya kata pada diri saya 'cubalah dulu'.

Lalu saya membeli Alpha Lipid SDII buat pertama kalinya pada pertengahan bulan 7 yang lalu. Dan saya mula berdiet bersama Alpha Lipid SDII ini secara rasmi pada 21hb Julai 2012. Saya akan ceritakan perjalanan diet ini di episod seterusnya.

(Klik gambar hiasan di atas untuk paparan lebih jelas.)

No comments:

Post a Comment